تبلیغات آنلاین

ضریب نفوذ دنیای دیجیتال در جامعه امروزی رشد بسیار چشمگیری داشته است به گونه ای که تمامی اقشار جامعه با هر سطح از سواد و درآمد با این فضای جدید در ارتباط می باشند.این مسئله باعث گردیده است که توجه ویژه ای از سوی صاحبان کسب وکار برای برقراری ارتباط با مشتریان و تبلیغات هدفمند به این فضا صورت گیرد.

تبلیغات آنلاین

ضریب نفوذ دنیای دیجیتال در جامعه امروزی رشد بسیار چشمگیری داشته است به گونه ای که تمامی اقشار جامعه با هر سطح از سواد و درآمد با این فضای جدید در ارتباط می باشند.این مسئله باعث گردیده است که توجه ویژه ای از سوی صاحبان کسب وکار برای برقراری ارتباط با مشتریان و تبلیغات هدفمند به این فضا صورت گیرد.

تعریف تبلیغات آنلاین:

تبلیغات آنلاین که با نام های بازاریابی آنلاین ،تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات دیجتال هم شناخته می شود یک نوع از تبلیغات و بازاریابی می باشد که با استفاده از اینترنت سعی دارد که پیام های خود و طرح های پروموشن را به کاربران و مشتریان هدف برساند.

مزایای تبلیغات آنلاین:

تمرکز:

با توجه به قابلیت های بسیار بالا در شناسایی مشتریان و بخش بندی آنها می تواند بصورت هدفمند تبلیغات را برای بخش های خاصی از مخاطبین ارسال نمود.

معیار های اندازگیری بهینه:

با استفاده از ابزار ها و امکاناتی که در دنیای اینترنت وجود دارد می توان معیار های مناسبی برای بررسی پیشرفت و اثرگذاری کمپین های تبلیغاتی آنلاین تعیین نمود و بر اساس آن ارزیابی دقیقی از تاثیر گذاری تبلیغات و بازرایابی را بدست آورد.

صرفه جویی در زمان:

هر دو روش تبلیغات آنلاین و آفلاین نیازمند زمانبندی و ایجاد کمپین تبیلغاتی می باشند اما تبلیغات آنلاین زمان کمتری برای ایجاد و راه اندازی کمپین نیاز دارد و براحتی می توان تبلیغات را بر بستر مدیاهای گوناگون ارسال نمود.

انعطاف پذیری بیشتر:

در تبلیغات آنلاین انعطاف پذیری در تولید عناصر تبلیغاتی بسیار بیشتر می باشد و براحتی می توان ترکیبی از متن ،عکس ، ویدئو تولید نمود ودر زمان مناسب برای شبکه مناسب از مخاطبین ارسال نمود .

هزینه کمتر:

در مقایسه با تبلیغات آفلاین کمپین های تبلیغاتی آنلاین به مراتب ارزان تر از مدل های سنتی می باشند و اثر گذاری آن بیشتر است

قابلیت تعامل:

از طریق تبلیغات و بازاریابی در کانال های آنلاین راحتتر می توان با مخاطبین ارتباط برقرار نمود و نظرات ودیدگاه های آنها را دریافت نمود و از این طریق علائق ونیازمندی های مشتریان را بهتر درک نمود در حالیکه در مدل های آفلاین این فرآیند به سختی صورت می پذیرد.

سرعت:

سرعت انتقال اطلاعات در فضای دیجیتال به مراتب بیشتر از مدل های سنتی می باشد و در کمترین زمان می توان پیام خود را به مخاطب رساند.

بخش بندی: با استفاده از ابزارها واطلاعات مناسبی که میتوان از مشتریان بدست آورد این امکان فراهم می شود که مخاطبین را به دسته های مختلفی تقسیم بندی نمود و بر اساس ویژگی های هر گروه از مشتریان نسبت به ارسال پبام تبلیغاتی برای آنها اقدام نمود.



منبع : گروه تبلیغات و نرم افزاری کاپنا

http://cappna.biz

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سنسور ترمز ای بی اس

ترمز ضد قفل یک سیستم ترمز پیشرفته است که معمولا در چرخ‌های جدید یافت می‌شود و نقش بسیار مهمی را در اتومبیل‌های جدید ایفا می‌کند.

این قطعه باعث می‌شود تا در زمان ترمز بسیار شدید، چرخ‌ها قفل نشوند و در کوتاه‌ترین زمان توقف پر قدرتی را ارائه خواهد داد.

به صورتی که بروز کوچک‌ترین مشکل در آن می‌تواند باعث خرابی و هزینه‌های بیشتر شود.

به همین دلیل است که توجه به این قطعه و بررسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

سنسور ترمز ای بی اس تعبیه شده در چرخ‌ها، سرعت چرخ‌ها را کنترل می‌کنند.

سعی این قطعات بر این است که سرعت چرخش تایرها در زمان حرکت خودرو یکسان باشد.

در صورتی که هر کدام از تایرها بیشتر و یا کند‌تر از بقیه بچرخد، این سنسور با ارسال سیگنال‌هایی به سیستم ترمز ABS، به سرعت برای هماهنگ‌سازی آن‌ها اقدام می‌کند.

به همین دلیل است که در هر زمان که این قطعه تعیین کند، عملکرد چرخ‌ها تغییر خواهد کرد.

سنسور ترمز ای بی اس سرعت چرخ را ثبت می‌کنند.

اطلاعات دریافت شده توسط آن‌ها توسط سیستم ایمنی و کمک‌های متعدد به عنوان مهم‌ترین پارامتر کنترل استفاده می‌شود.

اهمیت سنسور ترمز ای بی اس

پیچیدگی روزافزون وضعیت جاده‌ای، موجب شده است تا انتظارات رانندگان از یک خودروی مدرن در استفاده از آن‌ها بالا برود.

بسیاری از سیستم‌های تعبیه شده در خودرو به انضمام رینگ ABS به این منظور قرار گرفته‌اند که ایمنی خودرو و جاده‌ها را بهبود دهند.

به همین دلیل سیستم‌های مدیریت رانندگی در حال حاضر به عنوان استاندارد در تمام وسایل نقلیه جدید اروپایی تعبیه شده‌اند.

اهمیت حسگرهای ترمز ABS

 

در حال حاضر سیستم ترمز ضد قفل، نقش کلیدی و ایمنی را برای بسیاری از وسایل نقلیه بازی می‌کند.

تعاملات مطلوب بین سیستم‌های پیچیده الکترونیکی این اطمینان را می‌دهد تا وسیله نقلیه بدون مشکل کار کند و این به نوبه خود باعث می‌شود تا ایمنی جاده‌ها افزایش یابد.

سنسورهای سرعت عملکرد مهمی در یک خودرو خواهند داشت.

به عنوان یک نتیجه کلی می‌توان گفت که آن‌ها منجر می‌شوند تا پویایی راننده، راحتی و ایمنی آن به راحتی تامین شود

زمانی که یک سنسور از منبع تغذیه استفاده می‌کند، با توجه به سیگنال خروجی که دریافت می‌کند، فعال می‌شود، اگر یک حسگر بدون ولتاژ تغذیه اضافی کار کند، در حالت غیر فعال به سر می‌برد.

محل دقیق سنسور ترمز ای بی اس در خودرو کجاست؟

در یک خودرو با سیستم ترمز ABS، حسگرها در خارج از مرکز چرخ‌ها در قسمت‌هایی مانند سوپاپ فرمان و یا دیفرانسیل واقع شده‌اند.

با این حال در خودروهای بسیار مدرن، مکانیزم این سیستم نسبت به خودروهای قدیمی‌تری که از این مزیت برخوردار بوده‌اند، متفاوت است.

مکان سنسورها بر روی اجزایی مانند روتور و یا درام ترمز قرار دارد.

بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه، ممکن است یک خودرو شامل یک تا چهار سنسور ABS باشد.

مکانیزم و عملکرد سنسور ترمز ای بی اس چگونه است؟

آن‌ها معمولا شامل یک حلقه دندانه‌ای و یک آهنربا محصور در داخل کویل هستند.

تماس میان حلقه و آهنربا یک میدان الکتریکی ایجاد می‌کند که به سنسور ترمز ای بی اس فرستاده می‌شود.

عملکرد سنسور ترمز ضد قفل

سپس کنترل‌کننده سیگنال‌های دریافت شده را بررسی می‌کند، پس از آن سیگنال به یک سیگنال دیجیتال تبدیل می‌شود و به کمک کنترل‌کننده، سرعت هر چرخ بر حسب آن تعیین می‌گردد.

چنانچه بررسی حسگرهای ترمز ABS به موقع انجام گیرد، بر روی عملکرد سیستم ترمز تاثیر به سزایی میگذارد.

بسیاری از سنسورها از نظر ظاهر و اندازه نسبت به مدل خودرو متفاوت خواهند بود.

در هر حرکت ماشین، آن‌ها شرایط کلیدی مختص به خود را دارند. در نسل جدید خودروهای مجهز به سیستم ترمز ABS، آن‌ها به نوعی از سیستم‌های کنترل کششی مجهز شده‌اند که در آن‌ها سنسورها به موقعیت‌های کششی سیستم خودرو حساس هستند، سرعت چرخ‌ها در یک طرف خودرو، متفاوت‌تر از طرف دیگر آن است.

این وضعیت معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که کامپیوتر بر روی صفحه سنسور اصلی است و قدرت ترمز ماشین را در حالت چک نگه می‌دارد.

یکی از مهم‌ترین کارهای ترمز ضد قفل این است که می‌تواند قدرت ترمز را در چرخ‌ها تنظیم کند و به کشش مورد نظر در آن دست یابد.

در این بخش ماژول کنترل سیگنال را بررسی می‌کند تا از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کند.

در این حالت کامپیوتر، مقدار نیروی دریافت شده را به ترمز ارسال می‌کند تا در صورتی که نیاز باشد به کاهش سرعت چرخ‌ها کمک کند.

همانطور که نیروی ترمز کاهش می‌یابد، چرخ‌ها نیز می‌توانند، به آرامی سرعت خود را کاهش دهند.

علائم شکست سنسور ترمز ای بی اس

با گذشت زمان و عدم بررسی سنسورهای ضد قفل، ممکن است آن‌ها در تماس با جاده‌ها، در معرض آلودگی‌های جاده‌ای و سایر ناخالصی‌های ناشی از آن قرار گیرند، این می‌تواند باعث شود تا عملکرد سنسورها با اختلال مواجه شود.

سنسور ABS

در این شرایط خودرو با روشن شدن چراغ هشدار خود به شما اعلام می‌کند که مشکلی در سیستم ترمز ضد قفل خودروی شما به وجود آمده است.

یکی از نکات اساسی در یک سنسور، این است که مراقب مسائلی که باعث بروز حساسیت و مشکل در آن می‌شود، باشید.

علائم سنسور ترمز ای بی اس در سرعت چرخ‌ها به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.

در این حالت متوجه کاهش قابل توجه کشش در هنگام رانندگی در شرایط جاده‌ای لغزنده خواهید بود

ممکن است سیم‌کشی و یا اتصالات نیز با مشکل مواجه شده باشند و همین مشکل باعث اختلال در عملکرد کل سیستم شده باشد.

به دلیل عدم انتقال صحیح سیگنال‌های لازم به ماژول ABS، ممکن است یک تجربه بد در استفاده از این سیستم‌ها به وجود بیاید

توجه به سیستم ترمز ضد قفل و اجزای آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به همین دلیل لازم است که به صورت دوره‌ای برای تعمیرات و نگهداری آن تلاش کنید.

بررسی‌های منظم و آزمایش کردن سیستم ترمز ضد قفل به شما کمک خواهد کرد تا از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید و در نتیجه مطمئن شوید که خودروی شما به درستی کار می‌کند و در شرایط خطر و ترمز شدید، مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد.

برای اطلاع از قیمت باطری ماشین به بزرگترین سایت فروش باطری ماشین مراجعه کنید.

  • زهره نجیبی
  • ۰
  • ۰

پنجره دوجداره

پنجره دوجداره راهکاری مفید برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی

این روزها با سرد شدن هوا و بهای بالای قیمت انرژی های حرارتی از یک سو و از سویی دیگر وجود طیف وسیعی از آلودگی های صوتی در شهرهای بزرگ شرایط را برای ارائه راه حل هایی که بتواند آپارتمان نشین ها را در حل این مسائل کمک کند، راهنمایی می کند. از اینرو راه حل استفاده از پنجره های دوجداره برای مقابله با سرما و نیز آلودگی صوتی بپردازیم.

امروزه کارشناسان انرژی به این نتیجه رسیده اند که ۴۰ درصد اتلاف انرژی ساختمان ها از طریق پنجره ها است. یکی از مهمترین راه های جلوگیری از این اتلاف انرژی استفاده از درب و پنجره دوجداره با شیشه‌های دوجداره است، به طوری که در حال حاضر ۷۰ درصد ساختمان های قاره اروپا از این نوع درب و پنجره دوجداره بهره می برند.

عموما پنجره های دوجداره، با عنوان فنی UPVC(Unplasticised Poly Vinyl Chloride) شناخته می شوند هرچند که در کشور ما واژه پنجره دوجداره به پنجره هایی که قاب آن از جنس های فلزی بوده و شیشه آن دوجداره می باشد نیز گفته می شود.

این ماده یک نوع ترموپلاست مدرن متشکل از مشتقات اصلی نفت خام و نمک طعام است.

علاوه بر این نوع پنجره دوجداره ، امروزه پنجره های دیگری نیز با عنوان پنجره های چوبی، آلومینیومی و آهنی دوجداره نیز به خریداران پیشنهاد می شود که بعضا در کنار قیمت مناسب تر، برخی از ویژگی های اصلی پنجره های دوجداره را دارا نمی باشند. لذا در این مقاله ضمن مقایسه انواع این پنجره های موجود در بازار، به شناخت پنجره های اصلی دوجداره (UPVC) می پردازیم.

 

ساختار پنجره دوجداره:

اساس پنجره دوجداره، شیشه دوجداره آن است. سیستم شیشه دو جداره شامل دو یا چند لایه شیشه که به طور موازی در فواصل مساوی از یکدیگر قرار گرفته اند و توسط اسپیسر در دور تادور آن ، از هم جدا شده اند.

فضای بین شیشه ها را می توان با هوا یا گاز آرگون (عایق حرارتی) وهمچنین گازSF6 (عایق صوتی) و یا ترکیبی از هردو با فشاری تقریبا معادل فشار هوا پر نمود. در شیشه های دو جداره غالباً از اسپیسرهای آلومینیمی استفاده می شود که درون اسپیسر را با ماده رطوبت گیر (سیلیکا ژل) پر می کنند که این ماده سبب جذب رطوبت هوای مابین دو شیشه می گردد و توسط مواد درزگیر مناسب ، کاملاً آب بندی شده است.

انواع درب و پنجره دوجداره درب و پنجره های UPVC:

درب و پنجره دوجداره با یراق یک طرف بازشو ( Single Opening )

درب و پنجره دوجداره با یراق دو طرف بازشو ( Double Opening )

درب و پنجره دوجداره با یراق کشویی ( Sliding )

درب و پنجره دوجداره UPVC فرانسوی با مولیون متحرک ( French Window )

کدام پنجره دوجداره را تهیه کنیم؟

در صورتی که پنجره دوجداره از مواد مرغوب ساخته شود و نکات عایق بندی در ساخت آن و نیز ساخت شیشه دوجداره صورت پذیرد، می توان به آنچه از نصب این نوع پنجره های انتظار داشت دست یافت. اما با قیمت بالای استفاده از مواد مرغوب، پنجره های دارای قاب آلومینیومی که از شیشه های دوجداره استاندارد استفاده می کنند به عنوان جایگزینی مناسب مطرح شده است. در مورد عدم عایق بودن قاب آن در مورد حرارت، سازندگان معتقد هستند که این تلفات حرارتی کمتر از ۱۰% است و با توجه به قیمت تمام شده آن، عدم تغییر شکل با گذشت زمان و رنگ پذیری مناسب آن، گزینه ای قابل بررسی در انتخاب پنجره دوجداره است.

 

  • زهره نجیبی
  • ۰
  • ۰

لباس فرم اداری

لباس فرم اداری

پوشیدن لباس فرم اداری  پدیده تازه ای نیست سالیان درازی است که شاغلین در حرفه های مختلف از لباس کار مخصوص استفاده می کنند. انواع لباس کار مردانه و لباس فرم زنانه طراحی شده که هر کدام ویژگی های خاصی دارند. هر مانتو اداری و لباس کاری را نمی توان برای سایر ادارات و شرکت ها استفاده کردلباس فرم اداری ، مخصوص هر ارگان و با توجه به هدف سازمانی طراحی می شود. لباس فرم ارتش از اولین لباس های اداری در دنیاست ولی امروزه با صنعتی شدن جهان و شاغل شدن افراد در واحدهای اداری، یونیفورم هماهنگ اداری در همه ارگان ها استفاده می شود. در این مطلب با لباس فرم اداری و مانتو فرم اداری بیشتر آشنا می شویم.

تولیدی لباس فرم اداری جلال طی سالیان با استفاده از ابزارهای علم، تجربه، خلاقیت در طراحی و ریسک پذیری اجرای طرح جدید در تولید ، توانسته است جایگاه ویژه ای را در این صنعت از آن خود کند که این دستاورد با حمایت مشتریان و تشویق صاحب نظران این حوزه محقق گردیده استتولیدی لباس فرم اداری جلال  با دارا بودن تجربه و تخصص کافی در تولید مانتو و مانتو فرم اداری ، برای شرکت ها و سازمان های بزرگ وکوچکی که نیازمند طراحی خاص برای البسه بانوان می باشند بخش مشاوره دارد و می تواند آن ها را در این مسیر هدایت کند.

 

تخصص در سایزگیری

یکی از مهمترین بخش های پروژه ی تأمین مانتو فرم اداری یک سازمان بخش سایزگیری پروژه می باشد . در صورتی که یک تیم متخصص اقدام به سایز گیری افراد شاغل در یک سازمان نماید ، نتیجه ی کار با کمترین میزان اشتباه و رضایت همگان همراه خواهد بود .

استفاده از پارچه مناسب

مانتو فرم اداری یک بانو بهترین دوست وی در تمامی فصول و زمان هاست. به همین دلیل استفاده از بهترین پارچه ها نه تنها رضایت مشتری را در بر خواهد داشت بلکه مانتوی وی را به بهترین همراه او برای تمامی شرایط تبدیل می کند .

تحویل در سریعترین زمان

اگر شما هم دیر به انتخاب تیم تولید لباس هایتان اقدام کرده اید و یا هر چه سریعتر نیاز به تحویل لباس های پرسنل خود دارید ، ما می توانیم به شما کمک کنیمتولیدی مانتو مزون جلال با استخدام نیروهای متخصص و قوی در زمینه برش ، دوخت و … شرایط را برای تحویل هر چه سریعتر البسه شما فراهم آورده است.

دوخت با کیفیت

شاید اگر دو مانتو فرم یک مدل را که توسط دو تولیدی تولید شده اند کنار هم بگذارید در نگاه اول و حتی روز اول هیچ تفاوتی با هم نداشته باشند. اما مطمئن باشید که پس از یک ماه پوشیدن دیگر شبیه به هم نخواهند بود، اهمیت دوخت خوب در این است که می تواند لباس شما را برای مدت طولانی در شراید ایده آل نگه دارد .

خدمات و تعهدات پس از فروش

تولیدی مانتو مزون جلال همواره این اطمینان را به مشتریانش می دهد که در صورت بروز هرگونه مشکل برای محصولی که خریداری کرده اند ، بهترین کیفیت خدمات پس از فروش را به این دوستان ارائه خواهد کرد .

راه های ارتباطی

02133920173

09196220534

 

  • زهره نجیبی
  • ۰
  • ۰

آموزش برنامه نویسی

 

برنامه نویسی چیست ، آیا آموزش برنامه نویسی یک عمل خسته کننده است؟

کامپیوتر‌ ها آنچه را که به آن‌ها گفته می‌شود انجام می‌دهند. دستورالعمل‌ هایی که به کامپیوتر داده می‌شود،‌ همان برنامه‌ هایی هستند که توسط انسان نوشته می‌شود. برنامه‌ نویسان کامپیوتر کد منبع را طوری می‌نویسند که توسط انسان قابل فهم باشد، اما همین کد منبع برای کامپیوتر غیر قابل فهم است. در بسیاری از موارد، این کد منبع به کد ماشین ترجمه می‌شود، در این حالت کد ماشین به صورتی قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل می‌شود ولی درعین حال برای انسان غیرقابل فهم است.

و اما یک توضیح کاملا مبتدی از برنامه نویسی

تصور کنید که به شما  کنترل یه ربات ساده رو بدن که کل کاراییش انجام ۵ کار بیشتر نیست، مثلا

    روشن شو(ON)

     یک گام به جلو برو(step)

     به اندازه دلخواه در جهت عقربه های ساعت بچرخ(rotate)

     جسم کوچک جلوت رو بردار(take)

    خاموش شو(off)

خب الان اگه این ربات رو بذارن داخل یه اتاق و یه توپ کوچیک رو یه گوشه اتاق بندازن و بگن با این ربات این توپ رو بردار، احتمالا با چند حرکت باید این کارو انجام بدین. به این کاری که شما انجام میدید یه جورایی میگیم برنامه نویسی! البته اینجا شما فقط دکمه رو فشار میدید ولی حالتی را تصور کنید که شما بخواید همین رو بنویسید.

آموزش برنامه نویسی یه چیزی شبیه به همین کد های بالاست. برنامه نویسی یعنی نوشتن یه سری دستورات برای یه ماشین (کم فهم!) که این ماشین فقط اون دستورات رو می فهمه. حالا نکته اینجاست که شما می تونی این برنامه رو اینقدر خوب بنویسی که بهترین حات ممکن باشه و سریع به جواب برسی و می تونی هم نه این قدر بد و غیر بهینه برنامه بنویسی که دیر یا اصلا به جواب نرسی. مثلا تو همون مثال بالا شما می تونی جوری برنامه ریزی کنی که ماشین مستقیم به توپ برسه میشه هم ۱۰ دور زد بعد رسید به توپه!

 

یا اینکه درحالت کاملا ساده تر و قابل فهم تر، فکر کنید شما گوشی و یک کامپیوتر دارید که با یادگیری برنامه نویسی میتونید برای هردو بازی و برنامه های کاربردی بسازید، با دانش برنامه نویسی این کار به راحتی انجام خواهد شد. در واقع این یک مثال ساده و مبتدیانه از برنامه نویسی بود که در هزاران شاخه دیگر نیز قابل پیاده سازی هست.

چگونه و از کجا آموزش برنامه نویسی را شروع کنیم؟

خیلی از دوستان این سوال براشون پیش میاد که چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ معمولا مشتریان تازه کار و علاقه مند به برنامه نویسی که تا به الان با مجموعه ما تماس گرفتند کاملا سر در گم بوده و اطلاع دقیقی از زبان های پرکاربرد و پردرآمد نداشتند. این عدم آگاهی و سردگرمی ممکنه در نهایت باعث انتخاب راه اشتباه شود. اغلب دانشجویان کامپیوتر و یا کسانی که به برنامه نویسی علاقه مند شده اند زیاد از خود میپرسند از چه زبانی شروع کنیم؟ بهترین زبان دنیا کدام است؟ در ایران کدام زبان برنامه نویسی را انتخاب نماییم که موفق شویم؟ از چه منبعی برنامه نویسی استفاده کنیم؟ بعد از یادگیری برنامه نویسی در کجا مشغول بشیم و از کجا شروع کنیم؟ و صدها سوال دیگر!!!

 

  • زهره نجیبی
  • ۰
  • ۰

حسگر کیسه هوا

سیستم کیسه هوا یکی از جدیدترین سیستمهایی است که در اکثر خودروهایی که استاندارد های جهانی را رعایت می نمایند به کار می رود کیسه هوا نقش بسیاری در تصادفات بازی می نماید در حال حاضر کمربند ایمنی کمربند سفت کن و کیسه هوا موثرترین سیستمهای محافظت در هنگام تصادف شدید به شمار می روند وقتی سرعت اتومبیل از 40 کیلومتر در ساعت بیشتر باشد کمربند به تنهایی کافی نیست تحقیقات پس از حوادث رانندگی نشان داده است که در 68 درصد موارد کیسه هوا سطح خوبی را تامین می کند بر اساس بررسی های به عمل امده پیش بینی می شود که اگر  خودروها در سرتاسر جهان به کیسه هوا مجهز شوند تعدا د مقتولان حوداث رانندگی در هر سال بیش از 50000 نفر کاهش می یابد روشی که امروزه برای ساخت کیسه هوا متداولتر است مجتمع کردن اجزای لازم به صورت یک واحد است بدین ترتیب مقدار سیمکشی و اتصالات کاهش و اعتماد پذیری سیستم افزایش می یابد نوعی  سیستم پایش را نیز باید در کیسه هوا تعبیه کرد زیرا این کیسه را نمی توان امتحان کرد و اصولا فقط  یک بار کار می کند

وقتی خودرویی با سرعت حدود 35 کیلومتر در ساعت از طرف جلو تصادف کند رویدادهای زیر به ترتیب رخ می دهند:

1- در حدود 15 میلی ثانیه پس از برخورد خودرو به شدت شتاب منفی پیدا می کند و کیسه هوا در  استانه راه اندازی قرار می گیرد.

2- مشتعل ساز سوخت موجود در باد کننده را مشتعل می کند.

3- پس از حدود 30 میلی ثانیه کیسه هوا باز می شود و راننده به جلو پرتاب شده و کمربند ایمنی بسته به نوع آن قفل یا سفت شده است.

4- در حدود 40 میلی ثانیه پس از برخورد کیسه هوا کاملا باد شده است و تکانه راننده را جذب می کند.

5- در حدود 120 میلی ثانیه پس از برخورد راننده به عقب بر می گردد و باد کیسه هوا از سوراخهای جانبی آن خالی می شود تا راننده دید پیدا کند.

اجزا و مدار کیسه هوا

کیسه هوا از پارچه نایلونی ساخته شده است و از داخل استر دارد پیش از آن که کیسه هوا باد شود  تا شده است و زیر درپوش مناسبی قرار دارد این پوشش با خطوط گسست خاصی طراحی شده است در اطراف کیسه هوا سوراخهای تعبیه شده است که پس از عمل کردن کیسه به سرعت باد آن را خالی می کنند حجم کیسه هوای راننده در حدود 60 لیتر و حجم کیسه هوای سرنشین در حدود 160لیتر است

مدار پایش این سیستم یک چراغ هشدار دهنده دارد این چراغ راننده را از خرابی سیستم مطلع می کند و بخش مهمی از مدار پایش است بعضی از سازندگان برای افزایش اعتماد پذیری سیستم هشدار دهنده از دو چراغ  استفاده می کنند

باد کننده آتشی و مشتعل ساز را می توان با هم بررسی کرد باد کننده کیسه هوای راننده در وسط  فلکه فرمان تعبیه شده است این باد کننده حاوی تعدادی قرص سوخت است که در یک محفظه احتراق قرار دارند.

 مشتعل ساز از خازنهای پر تشکیل می شود که جرقه ای برای اشتعال سوخت ایجاد می کند قرصهای سوخت به سرعت می سوزند و مقدار معینی گاز نیتروژن با فشار معین تولید می کنند این گاز از فیلتری می گذرد و وارد کیسه هوا می شود و ان را باد می کند وقتی کیسه باد شد از زیر پوشش خود بیرون میزند پس از اماده شدن کیسه هوا مقدار کمی هیدرو کسید سدیم در آن و در فضای داخل خودرو وجود خواهد داشت در هنگام باز کردن سیستم کار کرده و تمیز کردن اتاق خودرو باید از تجهیزات ایمنی شخصی استفاده کرد.

در جلوی خودرو دو سنسور بکار رفته که در دو طرف خودرو و قسمت محفظه چرخ‌ها قرار گرفته‌اند و به‌ وسیله سیم به واحد کنترل مرکزی ارتباط دارند. در هنگام برخورد و ضربهٔ شدید، یک سنسور الکترومکانیکی به کار می‌افتد و به دستگاه کنترل مرکزی هشدار می‌دهد. دستگاه کنترل مرکزی، جریان مدار پر شده خازنی را برای سوزاندن سوخت جامدی که در محفظه ایربگ قرار دارد به کار می‌اندازد. بخار حاصل از گاز تولید شده به سرعت کیسه را پر می‌کند.همزمان با آن کمربند ایمنی سفت گردیده و راننده را به صندلی می‌چسباند

حسگرهای برخورد به صورت های مختلفی ساخته می شوند. یکی از انوع حسگر های برخورد شتاب سنج ها می باشند که فقط شتاب منفی را اندازه گرفته و به آن واکنش نشان می دهد.

شتاب سنج های خازنی از تغییر در فضای بین صفحه های خازن ، برای آشکار کردن شتاب استفاده می کنند . بطوریکه با یک صفحه متحرک معلق ، بالای یک صفحة ثابت ، ظرفیت بین صفحه ها ، وقتی که صفحة متحرک حرکت کند ، تغییر خواهد کرد . این تغییر ، می تواند آشکار شود.

به طور مفهومی، یک شتاب سنج مانند یک جسم میرا کننده روی یک فنر عمل می کند. هنگامی که شتاب سنج با شتابی حرکت می کند، جسم به اندازه ای جابجا می شود که نیروی وارد شده از فنر به جسم، جسم را با شتابی برابر شتاب بدنه ی شتاب سنج حرکت دهد. سپس با اندازه گیری میزان جابجایی مقدار شتاب اندازه گیری می شود.

راه اندازی سیستم

یک مبدل ولتاژ ، ولتاژ باطری را تا 35 ولت افزایش داده و یک خازن الکتریکی را شارژ می کند . این انرژی الکتریکی در تمام طول رانندگی در خازن ذخیره می شود . در موقع تصادف انرژی خازن قطع می شود ، انرژی ذخیره شده خازن برای فعال نمودن گاز کیسه هوا ، تخلیه می گردد .

چراغ نشاندهنده فعال بودن کیسه ایمنی

وقتی کلید آماده بودن سیستم ایمنی روشن شود ، چراغ مربوطه نیز روشن می شود و پس از تقریباً 6 ثانیه خاموش می گردد یعنی در این حالت سیستم آماده بوده و قابل استفاده است .

برای اطلاع از سایر مطالب و قیمت باطری ماشین به باتری کار مراجعه کنید.

 

 

  • زهره نجیبی
  • ۰
  • ۰

سنسور سرعت


سنسور سرعت خودرو (vehicle speed sensor , road sensor) :

سنسور سرعت ، یکی از پارامتر های مهم سیستم های موتوری سرعت خودرو است و وظیفه سنجش سرعت درخودروهای امروزی را سنسور سرعت برعهده دارد . این سنسور باداشتن یک پایه خروجی می تواند بصورت پالس ،اطلاعات مربوط به سرعت لحظه ای  خودرو را به  ecu ارسال کند .
معمولاٌ محل قرارگیری این سنسور  در خودرو های انژکتوری از جمله ۲۰۶ روی دیاق دیفرانسیل و درست بر روی دنده کیلومتر است.این دنده دقیقاٌ بروی شفت خروجی گیر بکس نصب شده و وظیفه آن به عنوان یک واسطه ،امکان نمونه برداری از سرعت پلوس ها یا همان سرعت خودرو است.این سنسور همیشه درحال کار بوده وبا دنده کیلو متر در ارتباط است .
سنسور سرعت خودرو - پراید

سنسور سرعت خودرو – پراید
نحوه عملکرد سنسور کیلومتر

نحوه عملکرد سنسور کیلومتر . این سنسور بدین صورت است که با چرخش دنده پینیون ،سنسور توسط دنده کیلو متر پالس هایی به ECU میفرستد . به کمک پالسهایی که ECU دریافت می کند سرعت خودرو محاسبه میشود.اصولا سنسور سرعت در سرعت های بالاتراز۲کیلومتردر ساعت درهردورگردش میل لنگ ۸ پالس  ارسال کرده و ECU ازاطلاعات آن برای بدست آوردن پارامتر های زیر استفاده می کند :
•    درک سرعت خودرو و نمایش آن
•     فهمیدن دنده درگیرشده در خودرو
•     تصحیح دور آرام هنگامی که خودرو درحال حرکت است (وقتی خودرو در حال حرکت است هوای ورودی خودرو از طریق دریچه گاز تامین می شود و با رها کردن پدال دریچه گاز بسته شده و هوای ورودی از طریق استپر تامین می شود )
•     بهینه کردن شتاب خودرو
•    کاهش مکث های خودرو
وضعیت استپر موتور در معکوس

وقتی خودرو در حال حرکت است دربرای تعویض دنده ( معکوس) دریچه گاز بسته می شود برای تامین هوای ورودی   ECU از سنسور سرعت سیگنالی دریافت می کند خودرو در حال حرکت است و سنسور دریچه گاز نیز با ارسال سیگنالی بسته بودن خود را اعلام می کند و    ECU استپر موتور را تا آخرین حد خود باز می کند تا هم شتاب خودرو حفظ شود و هم  خودرو در حالت مکث قرار نگیرد. لحاظ شدن این موارد به راننده احساس راحتی بیشتری در رانندگی  میدهد که اصطلاحا به ان drive ability می گویند .سرعت سنج در ۲۰۶ بدون سیم است ((cable less . سنسور سرعت ، سرعت خودرو را به ECU  اعلام کرده و ECU نیز یصورت الکترونیکی این پارامتر را به آمپر اعلام می کند .

آشنایی با اثرات خرابی ظاهری سنسور سرعت در روی خودرو :

با توجه به عملکرد اعلام سرعت خودرو ECU  برای اعمال درپارامترهای پاشش وجرقه درصورت خرابی این سنسوردرمواردی خودرو نسبت به تغییرات سرعت ویا نسبت به سرعت های بالا یا پایین حساس  شده و اثرات زیر را برجامی گذارد:

•    خاموش شدن موتور درهنگام رها کردن گاز در موارد خاص ( بخصوص پشت چرغ قرمز )
•     بد کار کردن موتور در سرعتهای بالا که  با افزایش سرعت بیشتر می شود.
•     در خورو ۲۰۶ همان طورکه گفته شد آمپر cable less  است لذا خرابی و عدم کارکرد سنسور سرعت موجب ازکارافتادن سرعت سنج می شود.

با توجه به محل خاص قرارگیری این سنسور که در روی شفت خروجی گیربکس است می توان نتیجه گرفت که این دستگاه در دور آرام خودرو که ایستاده است ،هیچ گونه اثری درکارکرد موتور نداشته پس بنابراین اگر در دور آرام موتور مشکلی وجود داشته باشد به دنباله خرابی سنسور سرعت نباشید.
عیب یابی (تست قطعه) 

مقاومت تقریبی : ۱۰K +- 20%

پروپ(-) ولتمتر: پایهSignal

پروپ(+)ولتمتر: پایهGND

قطعه: سنسور سرعت خودرو
 تست مدار

توضیح: عدم قطعی سیمها بررسی شوند

مقاومت تقریبی:  صفر  – صفر  –  صفر

پروپ (-)ولتمتر: پایه۶ رله دوبل  –  پایه B51 از ECU  –  بدنه

پروپ (+)ولتمتر: پایهSupply سنسور  –  پایه Signal سنسور  –  پایه GND سنسور

مدار: سنسور سرعت خودرو

سرعت سنج خودرو چگونه کار میکند؟
قالب داشبورد خودرو در ماشین ها ،متشکل از سنسورها و درجات مختلف از جمله فشار سنج روغن، محفظه خنک کننده دما، نشانگر درجه روغن، سرعت سنج و غیره می باشد. اما برجسته ترین و شاید مهمترین قسمت که در هنگام رانندگی باره به آن توجه می کنیم سرعت سنج می باشد. همانطور که می دانیم وظیفه سرعت سنج نشان دادن میزان سرعت بر حسب مایل بر ساعت و یا کیلومتر بر ساعت و یا هر دو می باشد. در مدل های جدید خودرو دیگر از آن قطعات آنالوگ که دارای یک سوزن برای نقطه گذاری در سرعت های
خاص بودند در آن سرعت راننده میزان سرعت را بصورت شماره ای چاپ شده مشاهده می کرد استفاده نمی شود.
تکنولوژی های جدید

با نمایان شدن تکنولوژی های جدید اولین سرعت سنج هایی که با تکنولوژی جدید درست شده بودند بسیار گران قیمت و فقط در مدل های آپشن در دسترس قرار داده شده بود. تا سال ۱۹۱۰ کارخانجات اتومبیل سازی از سرعت سنج های جدید و استاندارد استفاده نمی کردند. یکی از اولین سرعت سنج ها به اختصار OSA  Otto Schulze Autometer نامیده می شود که میراث کمپانی زیمنس می باشد. اولین سرعت سنج  OSA در سال ۱۹۲۳ ساخته شد که تا ۶۰ سال در طراحی اصلی آن تغییرات مهمی داده نشد. در این مقاله ما به تاریخچه سرعت سنج چگونگی کارکرد و چگونگی طراحی آن در آینده خواهیم پرداخت قالب داشبورد خودرو در ماشین ها ،متشکل از سنسورها و درجات مختلف از جمله فشار سنج روغن، محفظه خنک کننده دما، نشانگر درجه روغن، سرعت سنج و غیره می باشد.
وظیفه سرعت سنج

اما برجسته ترین و شاید مهمترین قسمت که در هنگام رانندگی بارها به آن توجه می کنیم سرعت سنج می باشد. همانطور که می دانیم وظیفه سرعت سنج نشان دادن میزان سرعت بر حسب مایل بر ساعت و یا کیلومتر بر ساعت و یا هر دو می باشد. در مدل های جدید خودرو دیگر از آن قطعات آنالوگ که دارای یک سوزن برای نقطه گذاری در سرعت های خاص بودند در آن سرعت راننده میزان سرعت را بصورت شماره ای چاپ شده مشاهده می کرد استفاده نمی شود.
انواع سرعت سنج ها

دو نوع مختلف از سرعت سنج ها وجود دارند :
الکتریکی و مکانیکی . به این دلیل که سرعت سنج های الکتریکی در واقع اختراع نسبتا جدیدی می باشند – اولین سرعت سنج تمام الکتریک تا سال ۱۹۹۳ پدیدار نشده بودند. – در این مقاله عمدتا بر روی سرعت سنج های مکانیکی و یا سرعت سنج های جریان چرخشی (گردابی) بحث خواهیم کرد.مخترعی از استراسبورگ فرانسه در سال ۱۹۰۲ اختراع اولین سرعت سنج جریان چرخشی را به ثبت رسانید. این اختراع به رانندگان اجازه می داد تا زمانی که در مسافرت

بودند ببینند که دقیقا چه میزان سرعت دارند تا بتوانند زمان خود را تنظیم کنند. درست در همین زمان و با اختراع این سرعت سنج بسیاری از کشورها قوانین و محدودیت هایی را بر حسب میزان سرع پایه ریزی کردند و از افسران پلیس برای اجرای آن استفاده کردند. در قسمت بعد به چگونگی طراحی این گونه سرعت سنج ها خواهیم پرداخت.
اجزا سرعت سنج جریان چرخشی

قبل از اینکه به داخل سرعت سنج بپردازیم یادآوری نحوه به راه افتادن خودرو مفید می باشد.
•    پیستون موتور از انرژی که توسط سوختن مخلوط بنزین و هوا تولید شده برای حرکت به سمت بالا و پایین در داخل سیلند استفاده می کند.
•      این حرکت رفت و برگشتی پیستون توسط میل لنگ تبدیل به یک حرکت چرخشی می شود.
•       میل لنگ، فلایویل ( چرخ طیار ) را به حرکت در می آورد.
•     گیربکس این نیرو را از چرخ طیار به میله محرک فرستاده و این میله نیز چرخ ها را به حرکت در می آورد.
•      گیربکس دنده ها (سرعت های) مختلفی برای کنترل سرعت دارد.
•       با حرکت کردن چرخ ها خودرو نیز به حرکت در خواهد آمد.
دستگاه اندازه گیری در گیربکس

برای اندازه گیری سرعت خودرو باید بتوانیم میزان سرعت چرخشی که نزدیک چرخها وجود دارد یا گیربکس تولید می کند را اندازه گیری کنیم. در اکثر خودروها دستگاه اندازه گیری در گیربکس قرار داده می شود و وظیفه آن اندازه گیری میزان سرعت دورانی تولید شده توسط سیستم گیربکس و فرستادن اطلاعات به قسمتی که به آن درایو کابل ( Drive Cable ) می باشد.درایو کابل شامل فنری پیچشی می باشد که روی یک سیم و یا میله مرکزی قرار دارد.به خاطر ساختمان این قطعه بسیار انعطاف پذیر بوده ومی تواند تا میزان زیادی خم شود بدون اینکه بشکند.این کابل به مجموعه چرخدنده هایی متصل می باشد. بنابراین زمانی که خودرو حرکت می کند چرخدنده ها میله داخل شفت انعطاف پذیر را به حرکت در می آورند و میله میزان سرعت چرخشی را بر حسب تغییر طول کابل اندازه گیری می کند.
قسمت های مهم دیگر

سرعت سنج قسمت های مهم دیگری نیز دارد. درایو کابل به وسیله چرخدنده حلزونی به یک آهنربای دائمی متصل شده است. آهنربا در داخل یک قطعه آهنی فنجانی شکل که به فنجان سرعت معروف است قرار دارد.فنجان سرعت به یک سوزن متصل است که این سوزن به وسیله یک فنر مویی نگه داشته شده است.این سوزن در داخل کابین راننده قابل مشاهده است. که میزان سرعت را با استفاده از درجه بندی هایی که بر روی صفحه آن ایجاد شده نشان میدهد.
سرعت سنج جریان گردابی:

اجازه بدهید بگوییم که خودرویی با سرعت ثابتی در بزرگراه در حال حرکت می باشد این بدان معنی می باشد که سیستم گیربکس و میله محرک دارای سرعت ثابتی معادل با سرعت خودرو می باشد و همچنین بدین معنی می باشد که محور درایو کابل سرعت سنج – به دلیل اینکه با یک سری چرخدنده به گیربکس متصل است – نیز با سرعت مشابهی در حال چرخش می باشد. و در نتیجه آهنربای متصل به سر دیگر درایو کابل نیز در حال چرخش با همان سرعت می باشد.با چرخش این آهنربا یک میدان مغناطیسی دوار تولید می شود ،این میدان سبب تولید نیرویی می شود که بر فنجان سرعت اثر کرده و نتیجه آن تولید جریان الکتریکی می باشد که در فنجان سرعت بصورت چرخشی جریان داشته و به آن جریان چرخشی گویند.
جریان  چرخشی سبب تولید گشتاور کششی

در سرعت سنج جریان  چرخشی سبب تولید گشتاور کششی می کند که بر فنجان سرعت اثر کرده و فنجان و سوزن متصل به آن در مسیر مستقیمی که میدان مغناطیسی در حال چرخش می باشد ،دوران می کند.اما فقط در فاصله ای که فنر موییی اجازه میدهد.سوزن در فنجان سرعت زمانی به حالت سکون در می آید که نیروی مقاوم فنر مویی شکل معادل با نیروی تولید شده توسط میدان دوار گردد.
حال اگر سرعت خودرو افزایش یابد چه اتفاقی رخ می دهد؟ اگر سریعتر برانیم آهنربای دائمی داخل فنجان سرعت سریعتر خواهد چرخید و میدان قوی تری تولید می شود. که باعث تولید جریان چرخشی بیشتر و در نهایت باعث انحراف بیشتر سوزن سرعت سنج  خواهد شد.
درجه بندی سرعت سنج:

تمام سرعت سنج ها باید به گونه ای درجه بندی گردنند که بتوانند به دقت گشتاور تولید شده توسط میدان مغناطیسی را که نشان دهنده سرعت خودرو می باشد نمایش دهند.این درجه بندی بستگی به فاکتورهایی دارد که شامل ارتباط چرخ دنده ها در درایو کابل و در نهایت ارتباط آنها با دیفرانسیل و اندازه تایرها می باشد.تمام این فاکتورها بر روی سرعت کلی تاثیر می گذارد.برای مثال سایز تایرها .زمانی که اکسل یک دور کامل می زند. تایرهای متصل نیز یک دور کامل می زنند. اما تایر هایی که سایز بزرگتری دارند مسافت بیشتری نسبت به تایری که سایز کوچکتری دارند طی می کنند.
آینده طراحی سرعت سنج ها :

یکی از بزرگترین عیوب سرعت سنج ها این می باشد که راننده برای دیدن میزان سرعت حداقل یک ثانیه چشم از جاده برداشته و به سرعت سنج نگاه می کند. در این مدت خودرو مسافتی معادل ۴۶ فیت ،با سرعت ۳۰ مایل بر ساعت طی خواهد کرد. شرکت زیمنس در حال طراحی سیستمی می باشد که قابلیت نمایش سرعت بر روی شیشه جلوی خودرو را دارا می باشد. البته نمایش میزان سرعت خودرو یکی از قابلیت های این سیستم خواهد بود. البته این قابلیت در خودرو های لکسوس RX350 وجود دارد .

 

  • زهره نجیبی
  • ۰
  • ۰

سنسور فشار روغن

سنسورهای فشار و دمای روغن دیزل در مسیر شریان عبوری روغن موتور دیزل ژنراتور که بوسیله پمپ روغن از کارتل دیزل ژنراتور کشیده میشود و به سر سیلندر موتور وارد میشود بسته میشود. و بوسیله سوراخ کوچکی که سر سنسورهای روغ دیزل ژنراتور وجود دارد ، روغن وارد آن می شود و فشار آن اندازه گیری میشود.

توجه کنید جهت بستن سنسور فشار روغن موتور دیزل نباید از نوار تفلون استفاده شود وگرنه راه ورود روغن به آن کیپ میشود .  پیچ کورکنی را روی بدنه دیزل ژنراتور پیدا کنید که به مسیر روغن دیزل ژنراتور متصل باشد ، لذا میتوانید سنسور فشار روغن را بصورت مستقیم یا با استفاده از واسطه به بدنه موتور دیزل ژنراتور ببندید.

جهت استفاده از آنها باید روغن دیزل ژنراتور تمیز باشد. این سنسورها به ضربه بسیار حساس می باشند لذا جهت نگهداری و حمل آها مراقب باشید. محل قرار گیری این سنسورها بستگی به نوع و مدل موتور دارد که معمولا در یکی از بلوکهای سیلندر موتور یا کنار فیلتر روغن یا در کمتر موتوری در بالای آن قرار دارد.

عملکرد سنسور روغن VDO: فشنگی های دیزل مخصوصا نوع vdo معمولا یا مقدار فشار روغن را میخوانند یا فقط یک کنتاکت جهت دادن اخطار پایین بودن فشار روغن و یا هردو پایه خروجی را دارند. و یا دارای چند پایه جهت خوانندن فشار روغن و دمای روغن میباشند. بعضی از سنسورهای فشار و دمای روغن نیاز به اعمال ولتاژ تغذیه دارند(معمولا سه فیش میباشند).

و سایر سنسورهای روغن فقط یک مقدار مقاومتی به خروجی میدهند (تک فیش یا سه فیش). معمولا سنسور فشار روغن موتور پایه دیگری دارد که به بدنه موتور وصل است. تغییر مقاومت سنسور روغن را نسبت به بدنه موتور خودرو یا دیزل ژنراتور میتوان فهمید. بدنه موتورها معمولا به منفی باطری ماشین متصل میباشند.(در موتورهای درمن بدنه مثبت میباشد.)

 سنسورهای روغن موتور ژنراتور دارای کنتاکت محافظ ، یک دیافراگم لاستیکی قابل ارتجاع میباشند که به نسبت فشار روغن حرکت میکنند. و یک کنتاکت را بصورت شکل زیر باز یا بسته میکنند. عملکرد سوییچ سنسور فشار و دمای روغن معمولا بین 0/25 تا 1 بار (BAR) فشار میباشد که درصورتی که فشار روغن از آن حد درج شده روی سنسور کمتر شود کنتاکت آن عمل میکند.

 

و چراغ اخطار روغن روشن میشود یا برد کنترل دیزل ژنراتور یا ECU موتور متوجه افت فشار روغن شده و موتور یا دیزل ژنراتور را فوری خاموش میکند. در سنسورهایی که مقدار فشار را اندازه گیری میکنند عملکردهای متفاوت و مدارات متفاوتی وجود دارد که باید به کاتالوگ شرکت سازنده مراجعه نمود.

ولی ساده ترین آنها دارای یک قطعه مقاومتی پیزو الکتریکی میباشند که به نسبت فشار وارد شده به آن مقاومت آن تغییر میکند.

اخطار: در صورتی که فشار روغن موتور زیر حد مجاز کنتاکت روغن سنسور بیاید موتور پس از چند ثانیه یاتاقان میزند و خواهد سوخت.

ساختمان داخلی سنسور فشار روغن: ساختمان داخلی سنسور فشار روغن - سنسور روغن دیزل ژنراتور

    واشر

    دیافراگم

    محل قرارگیری سوییچ و مدارات داخلی

    محل اتصال سیم یا کانکتور

    شکلA) کنتاکت عادی باز NO و شکلB) کنتاکت عادی بسته NC

    پیچ جهت بستن سنسور به بدنه موتو

طریقه خطا یابی و رفع عیب افت فشار روغن:

    درصورتی که فشار گیج یا نشانگر روغن کم است یا آلارم یا لامپ هشدار آن فعال شده است فورا موتور را خاموش کنید.

    گیج روغن را بیرون بکشید و سطح روغن را چک کنید تا زیر حد نرمال نباشد. کیفیت ، چسبندگی و روانی و دیسکوزیته روغن را چک کنید.(روغن پس از 200 ساعت-بسته به نوع روغن-یا پس از یک سال پس از زمان تولید خراب میشود)

    پمپ روغن ، خنک کن روغن و سنسور روغن را چک کنید. جهت تست فشنگی روغن میتوانید سنسور روغن را شل کنید و با زدن یک استارت به موتور (توجه کنید موتور روشن نشود و استارت طولانی نشود)اگر از کنار سنسور با فشار روغن بیرون زد سنسور خراب است در غیر اینصورت یا خنک کن یا فیلتر روغن گرفته یا پمپ روغن (OIL PUMP) خراب است.

    اگر موتور و روغن سالم است میتوانید با اعمال فشار به سنسور روغن(با زدن استارت) تغیر مقاومت آنرا اندازه گیری کنید.

   کاربرد ترین نوع سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور مدل vdo 10bar می باشدسنسور فشار روغن دیزل ژنراتور مدل vdo 10bar دو کنتاکت و تک کنتاکت زیرا بر روی تمام انواع دیزل ژنراتورها قابل نصب است و برای همه ی بردهای کنترل دیزل ژنراتور (plc) بصوررت پیش فرض قابل خواندن می باشد. فشنگی روغن VDO دارای دو کنتاکت G , wk می باشد.

پایه G جهت خواندن مقدار فشار روغن و پایه wk کنتاکت محافظ می باشد. تا در مواقعی که فشار روغن زیر یک بار(1BAR) است عمل کند. و منفی باتری را ارسال میکند  که در مدار فرمان باید از این پایه استفاده کنیم جهت خاموش کردن دیزل ژنراتور. سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور یا (oil pressure sender) در انواع مختلفی وجود دارند.

در بعضی دیزل ژنراتورها سنسور فشار روغن الکترونیکی است و نیاز به تغذیه مثبت و منفی دارد. و ممکن است دمای روغن را نیز اندازه بگیرد. لذا تعداد پایه های سنسور فشار روغن متفاوت می باشد. بعضی از سنسورهای فشار روغن فقط یک پایه G یا wk دارند.

گیج دما سنج روغ نما

. این سنسور میتواند بدون نیاز به سیم کشی یا اتصال الکتریکی قادر به نمایش فشار روغن دیزل ژنراتور باشد. که بوسیله شیلنگ ، فشار روغن به گیج اندازه گیر فشار روغن منتقل میشود. ولی گیج اتری فشار روغن شیلنگی بسیار شکننده می باشد

نوع الکتریکی گیج روغن بهتر است. و می توان پایه G سنسور فشار روغن را بهمراه دو سیم مثبت و منفی باتری به گیج آن متصل نمود تا فشار روغن دیزل ژنراتور را نشان دهد. گیج فشار روغن اتری در دو نوع 12 و 24 ولت موجود میباشد.

انواع فشنگی روغن:

سنسورهای روغن موتورهای مختلف دارای ساختارهای متفاوتی می باشند. بعضی از آنها دارای مداری ساده هستند و بدون نیاز به تغذیه ، کار میکنند ولی بعضی دیگر دارای مدارات الکترونیکی هستند و با ecu/ecm/edc/ffr موتور ارتباط برقرار میکنند. بعضی از آنها مانند:

 

فشنگی های موتورهای ولوو پنتا ، کامینز ، پرکینز ، کاترپیلار ، mtu ، man ، بنز و دویتس های جدید ، به غیر از نشان دادن فشار روغن ، دمای روغن را نیز نشان میدهند که سه یا چهار سیم دارند. عملکردهای آنها با هم بسیار متفاوت می باشد و باید به کاتالوگ آنها یا نقشه وایرینگ موتور مراجعه کرد.

ورودی و خروجی آنها را نیز بوسیله دیاگ میتوان مشخص نمود. بعضی از سنسورها فقط دمای روغن را نشان میدهند. بعضی فشنگی ها فقط فشار و بعضی فقط دارای کنتاکت قطع کن میباشند.

کم بودن فشار روغن دلایل مختلفی دارد از جمه خرابی پمپ روغن ، داغی بیش از حد روغن ، استفاده نکردن از روغن مناسب ، بسته شدن مجاری روغن و سرد کن روغن و.... که باید به سرعت اخطار افت فشار روغن رفع گردد.

علت بالا بودن فشار روغن و ترکیدن فیلتر روغن

فشار بالای روغن ممکن است بخاطر استفاده نکردن از روغن مناسب (روغن با ویسکوزیته بالا) یا زیاد از حد پر کردن کارتل موتور یا خرابی آن است و ممکن است درب بغل موتور یا فیلتر روغن را منفجر کند و همه روغن تخلیه میشود. لذا همیشه باید فشار روغن موتور را تست نمود.

علائم خرابی سنسور فشار روغن

سنسور روغن بسته به کاتالوگ آنه تست میشود. مثلا اگر خروجی آنالوگ میدهد بوسیله یک اهم متر ، وقتی موتور خاموش و روشن است میتوانید آن را تست کنید و به همین نحو کنتاکت آن را.

علت روشن شدن چراغ روغن و استوپ در دور پایین

در دور پایین فشار روغن کم است. دور پایین را بگونه ای تنظیم کنید که حداقل 2 بار فشار روغن داشته باشید.

برای اطلاع از قیمت باطری ماشین و تعویض باتری ماشین به بزرگترین سایت خرید باتری ماشین مراجعه نمایید.

سنسورهای فشار و دمای روغن دیزل در مسیر شریان عبوری روغن موتور دیزل ژنراتور که بوسیله پمپ روغن از کارتل دیزل ژنراتور کشیده میشود و به سر سیلندر موتور وارد میشود بسته میشود. و بوسیله سوراخ کوچکی که سر سنسورهای روغ دیزل ژنراتور وجود دارد ، روغن وارد آن می شود و فشار آن اندازه گیری میشود.

توجه کنید جهت بستن سنسور فشار روغن موتور دیزل نباید از نوار تفلون استفاده شود وگرنه راه ورود روغن به آن کیپ میشود .  پیچ کورکنی را روی بدنه دیزل ژنراتور پیدا کنید که به مسیر روغن دیزل ژنراتور متصل باشد ، لذا میتوانید سنسور فشار روغن را بصورت مستقیم یا با استفاده از واسطه به بدنه موتور دیزل ژنراتور ببندید.

جهت استفاده از آنها باید روغن دیزل ژنراتور تمیز باشد. این سنسورها به ضربه بسیار حساس می باشند لذا جهت نگهداری و حمل آها مراقب باشید. محل قرار گیری این سنسورها بستگی به نوع و مدل موتور دارد که معمولا در یکی از بلوکهای سیلندر موتور یا کنار فیلتر روغن یا در کمتر موتوری در بالای آن قرار دارد.

عملکرد سنسور روغن VDO: فشنگی های دیزل مخصوصا نوع vdo معمولا یا مقدار فشار روغن را میخوانند یا فقط یک کنتاکت جهت دادن اخطار پایین بودن فشار روغن و یا هردو پایه خروجی را دارند. و یا دارای چند پایه جهت خوانندن فشار روغن و دمای روغن میباشند. بعضی از سنسورهای فشار و دمای روغن نیاز به اعمال ولتاژ تغذیه دارند(معمولا سه فیش میباشند).

و سایر سنسورهای روغن فقط یک مقدار مقاومتی به خروجی میدهند (تک فیش یا سه فیش). معمولا سنسور فشار روغن موتور پایه دیگری دارد که به بدنه موتور وصل است. تغییر مقاومت سنسور روغن را نسبت به بدنه موتور خودرو یا دیزل ژنراتور میتوان فهمید. بدنه موتورها معمولا به منفی باطری ماشین متصل میباشند.(در موتورهای درمن بدنه مثبت میباشد.)

 سنسورهای روغن موتور ژنراتور دارای کنتاکت محافظ ، یک دیافراگم لاستیکی قابل ارتجاع میباشند که به نسبت فشار روغن حرکت میکنند. و یک کنتاکت را بصورت شکل زیر باز یا بسته میکنند. عملکرد سوییچ سنسور فشار و دمای روغن معمولا بین 0/25 تا 1 بار (BAR) فشار میباشد که درصورتی که فشار روغن از آن حد درج شده روی سنسور کمتر شود کنتاکت آن عمل میکند.

 

و چراغ اخطار روغن روشن میشود یا برد کنترل دیزل ژنراتور یا ECU موتور متوجه افت فشار روغن شده و موتور یا دیزل ژنراتور را فوری خاموش میکند. در سنسورهایی که مقدار فشار را اندازه گیری میکنند عملکردهای متفاوت و مدارات متفاوتی وجود دارد که باید به کاتالوگ شرکت سازنده مراجعه نمود.

ولی ساده ترین آنها دارای یک قطعه مقاومتی پیزو الکتریکی میباشند که به نسبت فشار وارد شده به آن مقاومت آن تغییر میکند.

اخطار: در صورتی که فشار روغن موتور زیر حد مجاز کنتاکت روغن سنسور بیاید موتور پس از چند ثانیه یاتاقان میزند و خواهد سوخت.

ساختمان داخلی سنسور فشار روغن: ساختمان داخلی سنسور فشار روغن - سنسور روغن دیزل ژنراتور

    واشر

    دیافراگم

    محل قرارگیری سوییچ و مدارات داخلی

    محل اتصال سیم یا کانکتور

    شکلA) کنتاکت عادی باز NO و شکلB) کنتاکت عادی بسته NC

    پیچ جهت بستن سنسور به بدنه موتو

طریقه خطا یابی و رفع عیب افت فشار روغن:

    درصورتی که فشار گیج یا نشانگر روغن کم است یا آلارم یا لامپ هشدار آن فعال شده است فورا موتور را خاموش کنید.

    گیج روغن را بیرون بکشید و سطح روغن را چک کنید تا زیر حد نرمال نباشد. کیفیت ، چسبندگی و روانی و دیسکوزیته روغن را چک کنید.(روغن پس از 200 ساعت-بسته به نوع روغن-یا پس از یک سال پس از زمان تولید خراب میشود)

    پمپ روغن ، خنک کن روغن و سنسور روغن را چک کنید. جهت تست فشنگی روغن میتوانید سنسور روغن را شل کنید و با زدن یک استارت به موتور (توجه کنید موتور روشن نشود و استارت طولانی نشود)اگر از کنار سنسور با فشار روغن بیرون زد سنسور خراب است در غیر اینصورت یا خنک کن یا فیلتر روغن گرفته یا پمپ روغن (OIL PUMP) خراب است.

    اگر موتور و روغن سالم است میتوانید با اعمال فشار به سنسور روغن(با زدن استارت) تغیر مقاومت آنرا اندازه گیری کنید.

   کاربرد ترین نوع سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور مدل vdo 10bar می باشدسنسور فشار روغن دیزل ژنراتور مدل vdo 10bar دو کنتاکت و تک کنتاکت زیرا بر روی تمام انواع دیزل ژنراتورها قابل نصب است و برای همه ی بردهای کنترل دیزل ژنراتور (plc) بصوررت پیش فرض قابل خواندن می باشد. فشنگی روغن VDO دارای دو کنتاکت G , wk می باشد.

پایه G جهت خواندن مقدار فشار روغن و پایه wk کنتاکت محافظ می باشد. تا در مواقعی که فشار روغن زیر یک بار(1BAR) است عمل کند. و منفی باتری را ارسال میکند  که در مدار فرمان باید از این پایه استفاده کنیم جهت خاموش کردن دیزل ژنراتور. سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور یا (oil pressure sender) در انواع مختلفی وجود دارند.

در بعضی دیزل ژنراتورها سنسور فشار روغن الکترونیکی است و نیاز به تغذیه مثبت و منفی دارد. و ممکن است دمای روغن را نیز اندازه بگیرد. لذا تعداد پایه های سنسور فشار روغن متفاوت می باشد. بعضی از سنسورهای فشار روغن فقط یک پایه G یا wk دارند.

گیج دما سنج روغ نما

. این سنسور میتواند بدون نیاز به سیم کشی یا اتصال الکتریکی قادر به نمایش فشار روغن دیزل ژنراتور باشد. که بوسیله شیلنگ ، فشار روغن به گیج اندازه گیر فشار روغن منتقل میشود. ولی گیج اتری فشار روغن شیلنگی بسیار شکننده می باشد

نوع الکتریکی گیج روغن بهتر است. و می توان پایه G سنسور فشار روغن را بهمراه دو سیم مثبت و منفی باتری به گیج آن متصل نمود تا فشار روغن دیزل ژنراتور را نشان دهد. گیج فشار روغن اتری در دو نوع 12 و 24 ولت موجود میباشد.

انواع فشنگی روغن:

سنسورهای روغن موتورهای مختلف دارای ساختارهای متفاوتی می باشند. بعضی از آنها دارای مداری ساده هستند و بدون نیاز به تغذیه ، کار میکنند ولی بعضی دیگر دارای مدارات الکترونیکی هستند و با ecu/ecm/edc/ffr موتور ارتباط برقرار میکنند. بعضی از آنها مانند:

 

فشنگی های موتورهای ولوو پنتا ، کامینز ، پرکینز ، کاترپیلار ، mtu ، man ، بنز و دویتس های جدید ، به غیر از نشان دادن فشار روغن ، دمای روغن را نیز نشان میدهند که سه یا چهار سیم دارند. عملکردهای آنها با هم بسیار متفاوت می باشد و باید به کاتالوگ آنها یا نقشه وایرینگ موتور مراجعه کرد.

ورودی و خروجی آنها را نیز بوسیله دیاگ میتوان مشخص نمود. بعضی از سنسورها فقط دمای روغن را نشان میدهند. بعضی فشنگی ها فقط فشار و بعضی فقط دارای کنتاکت قطع کن میباشند.

کم بودن فشار روغن دلایل مختلفی دارد از جمه خرابی پمپ روغن ، داغی بیش از حد روغن ، استفاده نکردن از روغن مناسب ، بسته شدن مجاری روغن و سرد کن روغن و.... که باید به سرعت اخطار افت فشار روغن رفع گردد.

علت بالا بودن فشار روغن و ترکیدن فیلتر روغن

فشار بالای روغن ممکن است بخاطر استفاده نکردن از روغن مناسب (روغن با ویسکوزیته بالا) یا زیاد از حد پر کردن کارتل موتور یا خرابی آن است و ممکن است درب بغل موتور یا فیلتر روغن را منفجر کند و همه روغن تخلیه میشود. لذا همیشه باید فشار روغن موتور را تست نمود.

علائم خرابی سنسور فشار روغن

سنسور روغن بسته به کاتالوگ آنه تست میشود. مثلا اگر خروجی آنالوگ میدهد بوسیله یک اهم متر ، وقتی موتور خاموش و روشن است میتوانید آن را تست کنید و به همین نحو کنتاکت آن را.

علت روشن شدن چراغ روغن و استوپ در دور پایین

در دور پایین فشار روغن کم است. دور پایین را بگونه ای تنظیم کنید که حداقل 2 بار فشار روغن داشته باشید.

برای اطلاع از قیمت باطری ماشین و تعویض باتری ماشین به بزرگترین سایت خرید باتری ماشین مراجعه نمایید.

 

  • زهره نجیبی